Școlile și Pandemia COVID-19.Întrebări și răspunsuri.Informație utilă OMS.


Copii sunt mai puțin expuși riscului de COVID-19 în comparație cu adulții?

Copiii sunt mai puțin susceptibili să dezvolte COVID-19 decât adulții, iar infecțiile la copii sunt de obicei ușoare. Conform datelor OMS, copiii și adolescenții cu vârsta sub 18 ani reprezintă de la 1 până la 3% din cazurile de infecție raportate, în timp ce această grupă de vârstă reprezintă 29% din populația mondială. Copiii au mai puține cazuri de boală, dar pot avea mai multe contacte în școală și în comunitate. În prezent, sunt realizate studii aprofundate pentru a evalua riscul de infecție la copii și pentru a clarifica caracteristicile transmiterii acesteia la această grupă de vârstă.

Care este rolul copiilor în transmiterea infecției ?

În prezent, rolul copiilor în transmisie nu este clar stabilit. În prezent, se știe că mai multe focare au afectat copiii, precum și instituții de învățământ. Cu toate acestea, numărul mic de focare în rândul cadrelor didactice și al altor profesioniști asociați indică faptul că în mediile educaționale infecția nu peste atât de răspândită.

La copii, infecția este de obicei ușoară și simptomatică, astfel încât unele cazuri nu sunt raportate. În mod semnificativ, primele date dintr-un număr de studii indică o rată a incidenței probabil mai mare în rândul adolescenților, comparativ cu copiii mici. Unele studii de modelare științifică au sugerat că redeschiderea instituțiilor educaționale poate avea un efect redus asupra creșterii transmiterii infecției în comunități, ceea ce nu a fost încă explicat în mod satisfăcător.

Sunt efectuate cercetări suplimentare pentru a clarifica rolul copiilor în transmiterea în mediile educaționale și nu numai. OMS colaborează cu oameni de știință din întreaga lume pentru a dezvolta protocoale pentru a studia transmiterea COVID 19 în mediul educațional, care va fi disponibil în curând aici.

Copiii cu antecedente premature (astm, diabet, obezitate) trebuie să revină la școală?

Nevoia de participare la școală depinde de starea de sănătate a copilului, de transmiterea actuală a infecției cu COVID-19 în comunitate și de măsurile preventive luate în școală și în comunitate pentru a reduce riscul de transmitere a COVID 19. Riscurile la copii sunt, în general, mai mici decât la adulți, cu toate acestea, pot fi luate măsuri preventive suplimentare pentru a reduce la minimum riscul de infecție la copii și trebuie luate în considerare beneficiile reluării participării la școală.

Dovezile recente sugerează că persoanele cu afecțiuni medicale subiacente, precum boli respiratorii cronice, obezitate, diabet sau cancer au un risc mai mare de boală severă și deces. Aparent, la copii se observă o situație similară, dar este necesar un studiu mai detaliat al acestei probleme.

Profesorii sau personalul instituțiilor de învățământ trebuie să se întoarcă la serviciu?

Riscul de a dezvolta o formă severă a bolii și a decesului la persoanele de peste 60 de ani cu tulburări de sănătate este mare. Atunci când decideți să reluați activitatea didactică într-o instituție de învățământ, trebuie să vă ghidați de circumstanțe individuale, precum și să țineți cont de tendințele în dezvoltarea bolii și de măsurile oferite de instituțiile de învățământ pentru a preveni extinderea ulterioară a infecției.


Cât timp durează perioada de incubație a infecției la copii?

Perioada de incubație a infecției la copii și adulți este aceeași. Timpul de la contactul cu sursa de infecție cu COVID-19 până la apariția simptomelor este de obicei 5-6 zile și variază de la 1 la 14 zile.


Ce aspecte trebuie luate în considerare atunci când se decide redeschiderea sau închiderea instituțiilor de învățământ?

Ar trebui folosită o abordare bazată pe riscuri pentru a decide închiderea, închiderea parțială sau redeschiderea instituțiilor de învățământ asigurând cele mai mari beneficii educaționale, de bunăstare și sănătate posibile pentru studenți, educatori, personal și comunități și pentru a ajuta la prevenirea unor noi focare de COVID-19 în populație.

Regimul local anti-epidemic și situația epidemiologică pentru COVID-19 pot fi diferite în cadrul aceleiași țări, iar atunci când se decide dacă se va relua sau va continua activitatea instituțiilor de învățământ, ar trebui să se țină cont = de o serie de componente:

  • Beneficii și riscuri: care sunt beneficiile și riscurile probabile ale deschiderii școlilor pentru copii și personal.
  • Tendințele bolilor: au fost raportate cazuri în COVID-19 în zonă?
  • Eficiența strategiilor de învățare la distanță.
  • Impactul asupra populațiilor vulnerabile și marginalizate (fete, persoane strămutate, persoane cu dizabilități etc.).
  • Detectarea cazurilor : serviciile locale de sănătate publică pot lua măsuri rapide?
  • Colaborare și coordonare: Există colaborare între școală și serviciile de sănătate publică locale?

Atunci când se evaluează riscul integral, pe lângă situația epidemiologică la fața locului, este necesară o evaluare cuprinzătoare a condițiilor din instituțiile de învățământ și a posibilităților de organizare a unui regim anti-epidemic în contextul COVID-19.


Care ar putea fi avantajele redeschiderii instituțiilor de învățământ?

Atunci când se decide deschiderea instituțiilor de învățământ, trebuie luate în considerare următoarele avantaje:

  • primirea de servicii sociale semnificative, acces la alimente, asistență pentru copii, de exemplu, în domeniul prevenirii violenței împotriva copiilor;
  • bunăstare socială și psihologică;
  • acces la informații credibile despre măsurile de profilaxie personală și colectivă;
  • reducerea riscului de scădere a frecventării școlilor;
  • beneficii pentru societate, de exemplu, asigurarea faptului că părinții își pot îndeplini îndatoririle de serviciu.


Ce măsuri pentru prevenirea și controlul infecției trebuie prevăzute și puse în aplicare în instituțiile de învățământ?

Pentru a asigura siguranța copiilor și a personalului din instituțiile de învățământ, este necesar să se analizeze și apoi să se implementeze o serie de acțiuni și cerințe. Trebuie stabilite o serie de dispoziții speciale pentru unitățile de vârstă fragedă, instituțiile de învățământ superior, internatele sau instituțiile specializate.

OMS propune următoarele măsuri:

Proceduri, practici și infrastructură. Furnizați resursele necesare, luați măsuri și stabiliți infrastructura pentru a asigura siguranța tuturor categoriilor de personal din instituția de învățământ, inclusiv a celor cu risc ridicat.

Aspecte comportamentale. Țineți cont de structura de vârstă a elevilor și de capacitatea lor de a înțelege și respecta măsurile luate. Menținerea unei distanțe sigure față de ceilalți sau folosirea măștilor în mod corespunzător poate fi deosebit de dificilă pentru copiii mici.

Aspecte generale de securitate. Închiderea sau redeschiderea școlilor poate avea implicații asupra siguranței elevilor, iar copiii cei mai vulnerabili pot avea nevoie de asistență suplimentară, cum ar fi intrarea sau ieșirea dintr-un vehicul.

Igiena și activitățile zilnice în instituțiile de învățământ. Practici de igienă a mâinilor și măsuri de curățare ar trebui să fie puse în aplicare pentru a reduce riscul expunerii la sursa de contaminare. Școlile ar trebui să ofere instruire personalului și studenților, să programeze curățenia zilnică, să asigure disponibilitatea produselor de igienă a mâinilor și să respecte ghidurile naționale sau locale pentru utilizarea măștilor.

Screening și proceduri în cazul detectării cazurilor în rândul studenților, personalului didactic sau a altor categorii de personal al instituției de învățământ. În instituțiile de învățământ, este necesar să se asigure respectarea principiului „șederea acasă în caz de boală”, eliminarea cerinței pentru un certificat medical, pregătirea unei liste de verificare pentru părinți / studenți / personal, pe baza căreia ar putea lua decizii cu privire la oportunitatea vizitării unei instituții de învățământ (ținând cont de situația epidemiologică locală privind COVID-19) și asigură metode de screening la intrarea în instituție.

Comunicarea cu părinții și cu elevii. Școlile ar trebui să țină elevii și părinții la curent cu măsurile pe care le fac pentru a interacționa într-un spirit de cooperare și sprijin.

Măsuri suplimentare legate de școală, cum ar fi controalele de vaccinare și programele de vaccinare turistică. Oferiți o livrare continuă sau mai largă de servicii semnificative din punct de vedere social, inclusiv furnizarea de mese pentru școlari și sprijin psihologic și psihosocial.

Menținerea unei distanțe sigure. Pe teritoriul și în spațiile instituțiilor de învățământ, este necesar să se asigure o distanță sigură între oameni de cel puțin un metru. Aceasta înseamnă, printre altele, o ședere mai liberă a studenților, organizarea alternativă a ieșirilor la intrare, la pauze și la prânz, limitând șederea în comun a studenților din clase diferite sau a copiilor din diferite grupuri de vârstă.

Învățământ la distanță. Diverse forme de învățământ la distanță cum ar fi trimiterea de misiuni, lecții de difuzare la radio sau televiziune și sfaturi periodice de urmărire, ar trebui să fie implementate la nivel local, după caz.


Care sunt riscurile deplasării la și de la școală?

Pentru a evita contactele suplimentare ale studenților sau ale personalului cu surse de infecție în drum spre sau de la o instituție de învățământ, trebuie luate măsuri suplimentare.

  • Promovați și luați măsuri pentru igiena respiratorie, igiena mâinilor, distanța sigură și utilizarea măștilor în vehicule precum autobuzele școlare, în conformitate cu reglementările locale.
  • Informați despre măsurile de precauție practică în drumul către și de la școală, inclusiv atunci când utilizați transportul în comun.
  • Atunci când este posibil, asigurați-vă că copiii sunt așezați în autobuzele școlare unul câte unul și la cel puțin un metru distanță. Aceasta poate necesita o creștere a parcului de autobuze școlare.
  • Ferestrele în autobuze, microbuze și alte vehicule ar trebui să rămână deschise ori de câte ori este posibil.


OMS recomandă personalului și copiilor să poarte măști în timp ce se află la școală? Dacă da, ce fel de măști?

Decizia de a folosi măști depinde de rezultatul evaluării riscurilor. De exemplu, cât de răspândită este infecția COVID-19 în comunitate? Este posibilă menținerea unei distanțe sigure de cel puțin un metru într-o instituție de învățământ? Unii dintre studenți sau profesori au boli subiacente?

Pentru a preveni răspândirea infecției și infectarea persoanelor în locuri publice, mai ales atunci când este imposibil să se mențină o distanță sigură, precum și în zonele cu o răspândire masivă a bolii, se recomandă utilizarea măștilor din stofă. În unele circumstanțe, locurile de joacă școlare pot intra în această categorie. Dacă o persoană a contractat o infecție, dar simptomele bolii nu au apărut încă, purtarea unei măști poate ajuta la protejarea altora.

Utilizarea măștilor sau a altor echipamente de protecție într-un cadru educațional ar trebui să fie în conformitate cu orientările naționale sau locale. Dacă se utilizează măști, asigurați purtarea, eliminarea și manipularea corespunzătoare.


Există recomandări specifice pentru ventilarea instituțiilor de învățământ sau utilizarea sistemelor de climatizare?

În interior, dacă este posibil, trebuie asigurată aerisire naturală cu aer curat, fără recirculare. Dacă este necesar aer recirculat, asigurați-vă că filtrele și conductele de aer sunt curățate în mod regulat și înlocuite în conformitate cu instrucțiunile producătorului. Sistemele de încălzire și răcire trebuie menținute într-o stare de funcționare bună.


Ce parametri trebuie monitorizați după reluarea activității instituției de învățământ?

O serie de mecanisme ar trebui să vizeze monitorizarea următorilor parametri:

  • identificarea noilor cazuri de COVID-19 în mediul educațional și eficacitatea urmăririi contactelor;
  • implementarea măsurilor sanitare și epidemiologice recomandate în instituțiile de învățământ;
  • informații despre abandonul școlar, dezagregate în funcție de sex, vârstă, tulburări de sănătate și statut socio-economic;
  • eficacitatea strategiilor de învățare la distanță;
  • implicațiile măsurilor luate pentru atingerea obiectivelor procesului educațional și a performanței academice;
  • implicațiile măsurilor luate asupra sănătății și bunăstării elevilor, fraților lor, personalului școlar, părinților și a altor membri ai familiei.

Pentru a crea în continuare cel mai sigur mediu pentru copii și personal, este necesar să se facă modificări suplimentare pe baza rezultatelor monitorizării.